موزه مجازی نقاب

یکی از منابعی که می توان به وسیله آن ردپای بعضی سنن نمایشی را در ایران جستجو کرد ماسک های یافت شده در لرستان هستند.

موزه مجازی نقاب

یکی از منابعی که می توان به وسیله آن ردپای بعضی سنن نمایشی را در ایران جستجو کرد ماسک های یافت شده در لرستان هستند.

نقاب و روانشناسی نقاب

نقاب و روانشناسی نقاب

این مقاله مجله نمایش خرداد و تیر 82 شماره 64 و 65 به چاپ رسیده است.

نویسنده: ژان لویی بدونن                                        مترجم : جلال ستاری 

1-      ریشه و پراکندگی

امروزه از برکت پژوهش های که در قلمرو باستان شناسی و علوم انسانی صورت گرفته است ، بسیاری از عناصری که معنایشان فراموش شده و از اهمیت شان غافل مانده بودیم دوباره کشف می کنیم.

کاربرد نقاب که دیرزمانی است که در کشورهای اروپایی منسوخ شده است ، یکی از عناصری است که قدمتش به دورترین دوران باستان می رسد.تازه این سخن حق مطلب را ادا نمی کند ، زیرا نقاب خارج از حوزه ی تمدن های باستانی نیز وجود داشته ، در فرهنگ هایی که از بسیاری جهات ، هرگز از عصر حجر فراتر نرفته اند از مقبولیت و عنایتی برخوردار بوده که هیچگاه چنان اقبالی در مصر یا یونان ، نیافته است.

آنچه از نقاب در دورانی  می دانستیم که تازه به کشف نخستین اسرار تمدن های آفریقا ، آمریکا و اقیانوسیه ، نائل آمده بودیم ، بسیار اندک است و حتی کمتر از آن در باب آثاری که از نقاب، محتملا در سنت غرب باقی مانده است. چنین می نماید که عهد رنسانس از نقاب های تئاتر باستان که یونانیان آنها را از نقاب هایی اقتباس کردند که در جشن های اسرار دیونیزوس به کار می رفت و رومی ها به تقلید از آن نقاب ها ، نقاب هایی ساختند که نسبت به الگو های یونانی تکلف آمیز بود و تنزل کرده بود، خاصه ارزش کمیک و جنبه ی مضحک و در عین حال عجیب یعنی قناس (qrotasque) شان را حفظ کرد و نگاه داشت.  ادامه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد