موزه مجازی نقاب

یکی از منابعی که می توان به وسیله آن ردپای بعضی سنن نمایشی را در ایران جستجو کرد ماسک های یافت شده در لرستان هستند.

موزه مجازی نقاب

یکی از منابعی که می توان به وسیله آن ردپای بعضی سنن نمایشی را در ایران جستجو کرد ماسک های یافت شده در لرستان هستند.

ماسک در پرفورمنس

تعریف ماسک :ماسک شی است که به طور معمول برای پوشاندن صورت به کار می رود ، انواع مختلف آن برای حفاظت ، پنهان کردن ، اجرا یا سرگرمی و تفریح کاربرد دارد. از روزگار باستان ، ماسک ها در مراسم آیینی و اهداف خاص به کار می رفتند.ماسک ها به طور معمول برای پوشاندن صورت به کار می رود ، اما ممکن است در موقعیتی دیگر ی از بدن بازیگر نیز استفاده شوند ، انسان های غول پیکر منطقه ای در استرالیا از ماسک هایی استفاده می کنند که در واقع روح محافظ شخص هستند و بدن آنها را می پوشاند در حالیکه زنان قبیله اینوئیت در آمریکای شمالی در هنگام قصه گویی و رقص از ماسک های انگشتی استفاده می کنند.

ماسک های پرفورمنس :از و یژگی مهم ماسک های پرفورمنس قابلیت بیانی آنهاست وهمین سبب شده از آنها هم در مراسم آیینی و هم نمایش سنتی استفاده کنند  .

 تعاریف آئینی و نمایشی کاربرد ماسک (ها) اغلب گسترده اند و با هم تداخل می یابند ، اما هنوز یک اصل مفید برای طبقه بندی همه ی آن ها وجود دارد و آن کاربرد تنگاتنگ اشکال ماسک های کمدی و تراژدی به طور گسترده است به منظور معرفی هنرهای اجرایی و به ویزه هنرهای نمایشی .

در روم باستان واژه پرسونا با واژه ماسک هم معنی بود. همچنین آن به یک شهروند رومی اصیل اطلاق می شد.

یک شهروند می توانست اصل و نسب خود را به وسیله نقاب مرگ اجدادش نشان دهد. او آن ماسک ها را در قالب های مومی شکل در معابد خانوادگی خود  که لاراریوم نام داشت نگاهداری می کرد .مراسم های آیینی چون آیین تشرف افراد جوان خانواده و مراسم تدفین تحت نظارت نقاب های نیاکان به اجرا در می آمد.

در مراسم دفن، بازیگران حرفه ای نقاب هایی را به منظور نشان دادن کردار نیاکان در زندگی استفاده می کردند. بدین وسیله نقش ماسک به عنوان یک ابزار آیینی به نمایش پیوند می یابد.

ماسک ها در آئین های فولکلوریک (عامه پسند) و سنتی ، در مراسم، آئین ها و جشن ها اغلب دارای پیشینه ای مشترکند .  ماسک  به طور طبیعی  نماد بخشی از آداب و رسومی است که کلیت آن مراسم را زینت می بخشد و گاهی سنتی است والا و ارجمند که زندگی مذهبی و اجتماعی یک جامعه را به طور کل و یا به مثابه گروهی خاص دردرون آن جامعه دربر می گیرد . ماسک ها اغلب به طور گسترده و جهانی کاربرد دارند و نیرو و رمز خود را (جاودانه) هم برای آن هایی که این ماسک را می پوشند و هم برای تماشاچیان خود نگه میدارند .

تداوم پوشیدن ماسک در کارناوال (ها) ، توسط کودکان در جشن ها و در فستیوال هایی (جشنواره هایی) چون هالووین نمونه های خوبی ازین دست به شمار می روند .این روزها ، ماسک ها از جنس پلاستیک و به صورت انبوه تولید می شوند و اغلب در شخصیت های فیلم های محبوب عموم ، برنامه های تلویزیونی یا کارتون ها پدیدار می شوند .

به هر حال ، آن ها یادآور ماسک هایی هستند که نیروی مداومی برای ظهور ، بازیگری و نمایش داشته اند .

http://en.wikipedia.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد