موزه مجازی نقاب

یکی از منابعی که می توان به وسیله آن ردپای بعضی سنن نمایشی را در ایران جستجو کرد ماسک های یافت شده در لرستان هستند.

موزه مجازی نقاب

یکی از منابعی که می توان به وسیله آن ردپای بعضی سنن نمایشی را در ایران جستجو کرد ماسک های یافت شده در لرستان هستند.

ماسک در فرهنگ های مختلف (قسمت دوم اقیانوسیه)

بخش اول : هنر اقیانوسیه 


این اصطلاح را به طور کلی در مورد هنر بدوی ساکنان جزایر جنوبی اقیانوس کبیر به کار می برند . در این جزایر بی شمار سه منطقه عمده را می توان متمایز کرد: ملانزی (کینه نو و جزایر اطراف آن) میکرونزی (جزایر واقع در شمال ملانزی) و پلینزی (مثلث میان جزیره های هاوایی ، زلاندنو و آیلند شرقی)

دستافریده های بومیان اقیانوسیه مشتمل اند بر پیکره نیاکان ، آرایه برای دماغه قایق ، سپر و گرز تشریفاتی ، صورتک ، جمجمه آرایش شده ، کرسی چوبین و سایر اشیایی که در آیین ها کاربرد دارد.

در ساخت اشیای هنری ، علاوه بر چوب و سنگ ، موادی چون صدف ، حصیر ، پرمانی ، ریشه دخت خیزران و بافته هایی از پوست درخت به کار برده می شود و از این رو ، بخشی از هنر اقیانوسیه آثاری ماندنی نیستند. وجه تمایز ظاهری آن با هنر آفریقایی اختلاف مواد و مصالح مختلف است. بومیان این نواحی گاه شی ساخته شده را با رنگیزه های درخشان رنگ می کنند و بر سطح آن نقش چهره و پیکر انسان می اندازند. تاثیرات متقابل این قبائل هنوز روشن نیست.شیوه هنری هر یک از آنان تنوع بسیار دارد، اگر چه گروههای مختلف از نقش مایه های همانند بهره می گیرند . مشهورترین نمونه های هنر اقیانوسی عبارتند از :

پیکره های سنگی نیاکان (در ایلند شرقی) طرحهای حلقوی در کنده کاری چوبین (قبیله مائوری) در زلاندنو و طبلها ، صورتک ها ، کرسیها و سپرهای کنده کاری شده (ناحیه رودسپیک در ساحل شمالی کینه نو ) 


دایره المعارف هنر ، روپین پاکبار، چاپ هفتم ، 1387 ، فرهنگ معاصر ، تهران

برای اطلاع بیشتر در مورد هنر اقیانوسیه :

http://www.investmentsandincome.com/investments/oceanic_art.html

http://www.wamena-gallery.com/en/index.html


ماسک های اقیانوسیه 


ماسک های اقیانوسیه به اندازه ماسک های افریقایی از نظر تنوع و زیبایی توسعه یافته اند. فرهنگی که وجه غالب و برتر آن پرستش نیاکان است و مراسم مذهبی به نیاکان اختصاص داده شده است. بسیاری از انواع ماسک ها کاربرد خود را در چنین آیین هایی بازگو می کنند و با فعالیتهای جوامع سری اتصال یافته اند. از آنجائیکه این ماسک ها به عنوان ابزار وحی و الهام شناخته می شوند به امری مقدس شکل می دهند.این عمل اغلب با اتصال ماسک به تجسم نیایی به انجام می رسد .بدین معنی بین ماسک و اجداد ارتباطی ایجاد میشود و آنها را از گذشته به زمان حال می آورد .


فرم ماسک های جزایر و شبه جزایر ملانزی در مدل های زیادی با تنوع بسیار در ساختار و زیبایی توسعه یافته اند. در بخش پاپوآ ِ گینه نو (papua new guine) ماسک های توتمی شش متری به منظور حمایت زنده ها در برابر ارواح وجود دارند در حالیکه ماسک های داک داک (duk duk) و توبانِ گینه ی نو  برای ترساندن به منظور  اجرای قوانین اجتماعی به کار برده می شوند . این ماسک ها از نوع مخروطی هستند که از نیشکر و برگ ساخته شده اند.


اقیانوسیه ، ملانزی ،گینه نو پاپوآ (papua new guinea) ، خلیج پاپوان(papuan) شرقی، احتمالا مردم الما (Elema) 

ماسک بارک کلوت(Barkcloth mask) (پوست درختی ) (اِهارو) : سر هم شده در قرن نوزده 

چوب ، پوست درخت ، خیزران ، مغز میوه ، فیبر گیاهی ، گل اخری (رنگ قرمز) رنگدانه سیاه و سفید ، موزه ی هنر هود ، کالج دارتموت ، 53.65.13194




ماسک مخروطی منطقه توبان برای ایجاد ترس 


http://en.wikipedia.org/wiki/Mask

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی سلطانی یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:48 ب.ظ http://WWW.SUSHIYANS.BLOGFA.COM

درود برشما دوست گرامی ! خسته نباشید.
این ماسک بود یا روپوش!!؟؟!؟!؟! تا زانو رو پوشونده !!
من به فرهنگ هاو باورهای نخستینه ها و دیرینه ها علاقه دارم. جهان شگفت انگیزیست جهان آیین ها و مناسک اسطوره ای دینی کهن.
ماسک و نقاب زدنو یا رنگ و نقش و نگار و خالکوبی (و به زبون امروزی: تاتو) کردن و ... بخش دیداری و تصویری این آیین ها و باورها رو نشون میده و بخش نیداری /گفنتاری
درباره ی باورها ی درپیوند با نام ها و واژه ها و - به یکبارگی- درباره ی "زبان" یعنی بخش گفتاری/شنیداری باورها اگر چیزی داشتی خوشحال میشم بدونم و یا توی وبلاگت بگداری . گرچه وبلاگت درباره ی نقاب و جنبه ی تصویری و دیداریست.
ولی در کل وبلاگ ارزشمندیست. آفرینت میگویم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد